شرایط مطالعه بهتر
ادامه ی مطلب
«بکارگیری شرایط مطالعه یعنی بهرهوری بیشتر از مطالعه»
شرایط مطالعه ، مواردی هستند که با
دانستن ، بکارگیری و یا فراهم نمودن آنها ، می توان مطالعه ای مفیدتر و با
بازدهی بالاتر داشت . در واقع این شرایط به شما یاد می دهند چگونه از
زمانهای مطالعه ، بهرهوری بالاتری داشته باشید . به شما می آموزند قبل از
شروع مطالعه چه اصولی را به کار گیرید ، در حین مطالعه چه مواردی را فراهم
سازید و چگونه به اهداف مطالعاتی خود برسید.
1- برای موفقیت در مطالعه ، باید درست آغاز کنید:
یعنی برنامه درسی خود را طوری تنظیم کنید که از خواندن کتابها ، هدفی واضح و روشن را دنبال کنید .
- درسهای خود را طوری برنامه ریزی کنید که هنگام مطالعه ، ابتدا کتابهای آسان را بخوانید ، نه کتابهای مشکل را.
- در هنگام مطالعه یک کتاب ، ابتدا
از قسمتهای آسان و جذاب شروع کنید و بعد به سراغ بخشهای مشکل تر آن بروید
. این کار را می توانید با مرور قسمتهای خوانده شده قبلی آغاز کنید.
قسمتهای آسان و جذاب علاقه شما را به خواندن افزایش می دهند.
- در برنامه ریزی درسی خود ،
موضوعهای مشابه را پشت سر هم قرار ندهید و آنها را یکی پس از دیگری
مطالعه نکنید تا حد ممکن بین آنها فاصله بگذارید.
- اگر می خواهید چند کتاب را در یک
روز مطالعه کنید ابتدا زمانهای خواندن و ترتیب قرار گرفتن آنها را مشخص
کنید و بعد به مطالعه بپردازید .
- حتی المقدور برای یک کتاب بیش از
دو ساعت وقت در نظر نگیرید . و زمانهای مطالعه را به مدتهای دو ساعته
تقسیم کنید . تصور نکنید که هر چقدر زمان مطالعه یک کتاب بیشتر باشد بهتر
است بر عکس هر چقدر زمان کوتاه گردد و موضوع مورد مطالعه عوض گردد ، میزان
یادگیری افزایش می یابد .
- اگر می خواهید در شش روز هفته ، شش
کتاب بخوانید، هرگز هر کتاب را در یک روز نخوانید و برای شش روز ، شش
کتاب در نظر نگیرید . بهتر است هر روز را به شش قسمت تقسیم کنید و در هر
قسمت ، یک کتاب بخوانید و این روند را در شش روز هفته ادامه دهید .
- به روش تدریجی درس بخوانید ، یعنی
در طول سال تحصیلی درس بخوانید و خواندن دروس را به شبهای قبل از امتحان
موکول نکنید . مطالعه تدریجی و با تداوم در طول سال تحصیلی بسیار بهتر از
مطالعه فشرده و با تراکم در چند روز قبل از امتحان است.
2- برنامه ریزی :
یکی از عوامل اصلی موفقیت داشتن برنامه منظم است»
برنامه ریزی صحیح این است که چگونه
از وقت و امکانات موجود حداکثر استفاده را ببرید . عدم برنامه ریزی صحیح
باعث اتلاف وقت شده و بازده مطالعه بسیار کاهش می یابد .
نکته ای که در این جا قابل ذکر می باشد اینست که ، داشتن برنامه مهم است ولی مهم تر از آن اجراء برنامه است .
الف )برنامه ریزی درسی :
بهترین برنامه ریزی درسی، خود فرد
است . یعنی هر شخص باید با توجه به شرایط روحی ، جسمی ، محیطی ، زمانی
،علاقه ، هدف ، نقاط ضعف و قوت خویش برای خودش برنامه ریزی کند .
ب ) کوتاه ، ساده و قابل اجراء بودن برنامه صحیح است .
یعنی هر قدر برنامه حجیم و سخت باشد
تاثیر منفی بر روحیه فرد می گذارند و به خاطر پیچیدگی شان ، غالباً با
شکست مواجه می شوند .هر قدر برنامه کوتاهتر و ساده تر باشد . شخص راحت تر
آن را در زمان تعیین شده انجام می دهد. و تجربه ای موفق در زمینه برنامه
ریزی کسب می کند . و این تجربیات موفق در رسیدن به موفقیتهای بعدی تاثیر
بسزایی خواهندداشت .
ج ) اجراء برنامه در زمان مشخص :
وقتی برنامه ای را نوشتهاید . باید
آن را درزمان مشخص اجرا کنید . اگر نظم خاصی در اجراء برنامه داشته باشید
، به راحتی می توانید به اهداف خویش برسید. کسانی که نظم و ترتیب در
اجراء برنامه را رعایت نمی کنند ، غالباً برنامههای آنان با شکست مواجه
می شود .
3- نظم و ترتیب :
« اساس هر سازمانی به نظم آن بستگی دارد »
رعایت نظم از شرایط مهم مطالعه به
حساب می آید . چرا که نظم به ایجاد تمرکز حواس کمک می کند. همچنین وقتی که
نظم بر پا شد ، یادگیری بهتر صورت می گیرد . اگر اتاق و میز مطالعه
نامنظم باشد موجب حواس پرتی و اختلال در یادگیری می شود . توجه داشته
باشید . هر جور که مطالب را به حافظه بدهید ، بر همان اساس نیز می توانید
آنها را بازیابی کنید .
4- حفظ آرامش :
« آرامش ضمیر ناخود آگاه را پویا و فعال می کند»
درسی را که با آرامش بخوانید قطعاً
بهتر می توانید بیاموزید ، برای آنکه بازده مطالعه خود را بالا ببرید ، در
سختترین شرایط و حتی کوتاهترین زمان نباید مضطرب شوید و سعی کنید در این
مدت کوتاه با آرامش خاطر مطالعه کنید. مطالعه بدون اضطراب و خونسردی کامل
، تاثیری بسیار مثبت در افزایش میزان یادگیری دارد. توجه داشته باشید که
حفظ خونسردی و آرامش ، هرگز به معنای بی خیالی و بی حالی نیست ، بلکه به
معنی وضعیتی هوشیار همراه تمرکز حواس و بدون دلهره است . روانشناسان
معتقدند که اضطراب کم برای مطالعه و موفقیت لازم است ، زیرا شخص را به
تحرک و فعالیت وا می دارد و باعث می شود که به طور جدی به درس خواندن
بپردازد ، اما اگر این اضطراب از حد معمول خود خارج شود و استرس و دلهره
در فرد ایجاد کند نه تنها مفید نیست ، بلکه مانع از فعالیتهای وی شده ، و
حتی در جلسه امتحان مانع از یادآوری آموختههای شخص می شود . نکته ای که
باید به آن اشاره کرد این است که در اغلب موارد ، اضطراب ناشی از تفکرات
منفی شماست . وقتی که نسبت به امتحان تصور منفی دارید، از آوردن نمره کم
می ترسید ، عواقب قبول نشدن را در نظر می گیرید . در نتیجه تصورات منفی ،
موجب اضطراب می گردند و اضطراب سدی در راه کارایی حافظه می گردد و این عمل
خود اضطراب بیشتر را به دنبال خواهد داشت و نهایتاً اینکه این سیکل معیوب
همچنان ادامه خواهد یافت .
5- استفاده صحیح از وقت :
«بنیامین فرانکلین می گوید : پس وقت را تلف نکنید زیرا زندگی از وقت تشکیل شده است »
استفاده صحیح از وقت و هدر ندادن آن
بسیار مهم است .چرا که زمان از دست رفته را نمی توان مجدداً باز یافت .
زمان را نمی توان ذخیره کرد ، نمی توان خرید و یا فروخت و نمی توان از 24
ساعت دیگران قرض گرفت زمان سرمایه ای است که اگر مورد استفاده قرار نگیرد ،
از دست می رود در حالی که یک سرمایه مالی این چنین نیست .
اگر منصف باشیم با کمی دقت و تامل در می یابیم که مشکل اصلی کمبود وقت نیست ، بلکه در نحوه استفاده از آن است .
6- سلامت و تندرستی :
« عقل سالم در بدن سالم است »
سلامت جسمی و روانی در یادگیری تاثیر بسزا دارد.
7- تغذیه مناسب :
« تغذیه صحیح نقش مهمی در سلامتی دارد.»
غذا را به موقع و سر وقت بخورید ،
از خوردن غذا در ساعتهای گوناگون و بدون نظم و برنامه به پرهیزید . سعی
کنید صبحانه و ناهار و شام را در ساعات معین بخورید . به برنامه غذایی خود
نیز نظمی خاص بدهید .
8- تنفس صحیح :
« یکی از مهمترین اعمال بدن انسان ،
تنفس است . » تنفس عمیق باعث می شود که ما در هر نفس اکسیژن بیشتری را به
ششهای خود برسانیم . این اکسیژن به سلولهای مغزی که خود ذخایر اکسیژن
کمی دارند ، کمک می کند تا فعالیت بیشتری داشته باشند . افزایش فعالیت این
سلولها یعنی پمپاژ بیشتر یونها بین دو سری غشاء سلول به خصوص برای
یونهای سدیم و کلسیم که به خارج غشاء می روند و پتاسیم و کلر که به داخل
آن می آیند . هرگاه تغییرات غشاء نرون به نرون بعدی منتقل شود ، این
تغییرات به نوبه خود مسیرهای جدیدی برای انتقال از راه مدارهای عصبی می
شوند و وقتی این مسیرهای جدید برقرار شدند ، با تفکر ما فعال می شوند و
خاطرهها را مجدداً تولید می کنند . این فرآیند که حافظه نام دارد کاملاً
به اکسیژن نیاز دارد . به همین دلیل است که در هوای آلوده به دود سیگار و
سایر گازهای سمی بازده یادگیری و حافظه به شدت کاهش می یابد. از سوی دیگر
تنفس صحیح و عمیق باعث می شود که سیستم ایمنی ما فعالتر شود . بنابراین
حرکات عضلانی و تنفس عمیق ، جریان لنفاوی را به راه می اندازد و باعث می
شود که گردش خون بهتر انجام شود ، خود لنف بهتر کار کند و سیستم ایمنی
تقویت شود.
9- ورزش :
« ورزش کلید عمر طولانی است »
شما می توانید ورزشهای دلخواه خود
را انتخاب کنید و در برنامه روزانه خود قرار دهید. به طور مثال پیاده روی
یکی از ورزشهای مفید و مناسب و در عین حال بسیار ساده و برای عموم امکان
پذیر است .
علاوه بر پیاده روی از ورزشهای مفید
برای کسب تمرکز فکر و پرورش حافظه « یوگا » است یوگا به معنای تمرکز نیرو
در اصطلاح هندی یعنی تمرکز فکر و حواس . با انجام تمرینات یوگا می توانید
تمرکز حواس خود را بهبود بخشید .
10- استراحت مغزی :
« هنگامی که خسته هستید ، مطالعه نکنید »
برای انجام کارهای فکری خصوصاً
مطالعه باید مغز کاملاً آماده و سرحال باشد تا در به خاطر سپردن مطالب
مشکل نداشته باشد . شما می توانید از روشهای مختلف و دلخواه خودتان برای
رفع خستگی استفاده کنید ، اما یکی از روشهای مناسب برای رفع خستگی تنفس
عمیق است . همچنین یک خواب سبک و کوتاه در مواقعی که خیلی خسته هستید در
برطرف کردن خستگی بسیار مناسب است.
11- خواب کافی :
« خواب فراگیری و حافظه را تقویت می کند»
یک خواب 8-6 ساعته معمولاً کافی است
. بنابراین سعی کنید طوری برنامههای درسی خود را تنظیم کنید که شبها
حداقل 6 ساعت بخوابید تا مغز شما به اندازه کافی استراحت کند . همچنین
خواب نیم تا یک ساعت ( ظهرها بعد از ناهار ) بسیار مناسب است.
12- درک مطلب :
« آنچه در حافظه بلندمدت باقی می ماند ، معنی مطالب است »
سعی کنید هنگام مطالعه ، مطالب را
به خوبی درک کنید، تا بتوانید به راحتی آنها را به خاطر بسپارید . نکته ای
که در درک معنی تأثیر بسزا دارد و بازده مطالعه را بسیار افزایش می دهد ،
یادداشت برداری مطالب خوانده شده است . یادداشت برداری در افزایش میزان
یادگیری بسیار مؤثر است .
13- تشویق و پاداش :
«تشویق نیروهای ذهنی و روانی را به فعالیت وا می دارد»
14- شرطی شدن :
« شرطی شدن به تمرکز حواس کمک می کند »
برای یادگیری و ایجاد تمرکز حواس
شرطی شدن نسبت به مکان و زمان مطالعه نقش مهم دارد . برای آنکه تمرکز حواس
راحت تر به دست آید و سریعتر برای آن آماده شوید ، باید به مکان و زمان
مطالعه خود را شرطی کنید.
15-تحرک مغزی :
« هنگام مطالعه نباید کاملاً آرام نشست »
منظور از تحرک ، حرکت کردن و راه
رفتن در حین مطالعه نیست و یا هدف از حرکت ، فعالیت زیاد بدنی نیست که در
این صورت نیز تمرکز حواس مختل می شود و میزان یادگیری کاهش می یابد .
اصولاً بهترین وضعیت برای مطالعه ، نشستن پشت میز است نه حرکت کردن و راه
رفتن . منظور از تحرک این است که در حین مطالعه هر چند دقیقه ، یک بار
حرکتی کوچک داشته باشید تا گردش خون در مغز بهبود یابد و بهتر بتوانید
مطالب را بیاموزید . حتی با چند حرکت ساده سرو بدن می توانید از حالت
رکودی و رخوت جلوگیری کرده و با تمرکز بالاتری درس بخوانید.
16- اتاق مطالعه :
« اتاق مطالعه باید آرام باشد»
اتاق مطالعه باید ساکت و آرام و تا حد ممکن از عکس، پوستر و اشیایی که موجب حواس پرتی می شوند . خالی باشد.
نور اتاق باید کافی و مناسب باشد.
بهترین نور برای مطالعه روشنایی روز است . نور باید در سطح اتاق پخش گردد.
بنابراین چراغ مطالعه برای درس خواندن مناسب نیست . نور نباید کم باشد .
اتاق مطالعه باید از تهویه مناسبی برخوردار باشد.
در مطالعه فاصله چشم تا کتاب باید رعایت شد و فاصله مناسب حدود 40-30 سانتی متر است .
میز مطالعه باید از نظر ارتفاع وسعت و رنگ مناسب باشد.
17- زمان مطالعه :
واقعیت این است که هیچ زمانی به طور دقیق و انحصاری برای مطالعه وجود ندارد .
زمان مطالعه بستگی به خودش دارد که چه موقع از نظر جسمی و روانی آمادگی لازم را دارید .
نکته ای که در مورد زمان مطالعه باید رعایت کنید استراحت چه قبل از مطالعه و چه بعد از مطالعه را باید در نظر گرفت .
نیم ساعت مطالعه و 5 دقیقه استراحت ،
روش بسیار خوبی برای مطالعه کردن است . زیرا اولاً شما آستانه یادگیری را
رعایت می کنید و ثانیاً با استراحت کوتاه ، فرصتی برای مغز در نظر می
گیرید تا به تجزیه و تحلیل اطلاعات بپردازد باید یادآور شد که نیم ساعت
مطالعه و 5 دقیقه استراحت به این معنی نیست که دقیقاً بعد از نیم ساعت
مطالعه حتماً استراحت کنید حال اگر چند دقیقه این طرف و آن طرف شد ،
اشکالی ندارد . اما بهتر است بیش از 45 دقیقه نشود.